Szlak transmongolski

Otwarta w połowie lat 50. XX w. Kolej Transmongolska często bywa mylona z Transsyberyjską. Trasa z Pekinu (pociąg nr 3) prowadzi przez przejście graniczne w miejscowości Erenhot (842 km od Pekinu), następnie przez stolicę Mongolii, Ułan Bator, do przygranicznego Suche Bator. Pierwsze miasto po stronie rosyjskiej to Nauszki, skąd szlak wiedzie dalej do Ułan-Ude, gdzie łączy się z główną linią Kolei Transsyberyjskiej.
 
Trasa transmongolska i chińska rozgałęziają się od trasy transsyberyjskiej w Zaudinskij, 8 kilometrów od Ułan-Ude. Odległość od Ułan-Ude do rosyjsko-mongolskiej granicy wynosi 250 kilometrów. Kolej Transmongolska jedzie starożytnym szlakiem karawan z Chin do Rosji, a dalej do Europy. Kolej z Ułan-Ude do granicy Mongolii została zbudowana w roku 1940.
 
Kolej Transmongolska to 7624 kilometrów torów łączących Moskwę z Pekinem. Powstała w latach 1949-1961. Odgałęzia się od głównej linii Kolei Transsyberyjskiej w miejscowości Ułan-Ude. Następnie, przez większą część trasy, biegnie przez obszar pustyni Gobi w Mongolii. Pierwszy duży przystanek to Irkuck (po 3 dniach i 4 h drogi). Następne: Uład-Ude (po 3 dniach i 10 h), Ułan-Bator (po 4 dniach i 4 h), Beijing (po 5 dniach i 12 h).
Poniżej skrócony opis przystanków trasy kolejowej Linii Transmongolskiej z Moskwy do Ułan-Bator-Pekin.
 
Ułan-Ude
Ułan-Ude, założone w 1666, jest stolicą Autonomicznej Republiki Buriatu, która w XIII-XVII. w była częścią olbrzymiego Imperium Mongolskiego. Miasto jest klasycznym przykładem wpływów wschodnich w Rosji. W pobliżu stacji znajduje się kilka kiosków, gdzie podróżni mogą kupić coś do jedzenia.
 
Zaudinskij   8 km
Jest to wioska położona w pięknej okolicy na przedmieściach Ułan-Ude. Znajduję się tu duża piekarnia. Pociąg zatrzymuje się na krótko.
 
Sajantuj   35 - 36 km
Pociąg przejeżdża przez małą stację Sajantuj, a następnie przez zachodni brzeg rzeki i dalej przez Ubukun. Postój trwa tylko 2 minuty.
    
Zagustaj   127 km
Wioska oddalona jest tylko o sześć mil od dużego miasta górniczego Gusinozerska (Jezioro Gusinoje). Powietrze jest bardzo zanieczyszczone dymami z kopalń, należy więc uważać. Postój trwa 1-2 minuty.
 
Jezioro Gusinoje (Gęsie)   129 - 157 km
Pociąg jedzie wzdłuż zachodniego brzegu Jeziora Gusinoje ( niegdyś jego brzegi zamieszkiwały stada gęsi). W mieście znajduje się świątynia buddyjska (datsan) zbudowana w 1741 roku, która jest jednym z ważniejszych datsanów w północnej Mongolii (chociaż miasto oficjalnie jest częścią Rosji). Datsan jest otwarty dla zwiedzających, ale pociąg zatrzymuje się tylko na 1-5 minut.
 
Miasto Jezioro Gusinoje   138 km
Jest to malownicza okolica dolin otoczonych górami. Pociąg jedzie wzdłuż rzeki Selenga i zatrzymuje się na krótko w wiosce Selendum.
 
Dzida   210 km
To mała wioska powstała jako baza lotnicza. Postój trwa 1-5 minut.
 
Nauszki   253 / 0 km
Jest to przystanek na granicy rosyjskiej, pociąg zatrzymuje się na dwie i więcej godzin. Postój trwa 1-3 godziny w zależności od pociągu.
 
Suche Bator   21 km
Miasto powstało w roku 1940 na brzegach rzek Selenga i Orkhnon. Nazwę otrzymało na cześć mongolskiego wodza wojsk Suhbaatara. Dziś jest stolicą ajmaku Selengijskiego z populacją 20 tys. mieszkańców. Przy przekraczaniu granicy po mongolskiej stronie można się spotkać z nieprzyjemną i niebezpieczną procedurą kontrolną. Zawsze dokładnie sprawdzany jest cały bagaż. Zaleca się nie robić tu zdjęć, ponieważ może zostać skonfiskowany zarówno film jak i cały aparat. Postój trwa w przybliżeniu 1,5-3 godz., w zależności od pociągu.
 
Darhan   123 km
Podróż z Suche Bator do Darkhanu trwa około 8 godzin (380 km). To drugie co do wielkości miasto w Mongolii z populacją 95,5 tys. mieszkańców. Widać tu wyraźnie charakter miejski. Malowniczy jest park na południu Darkhanu. Postój trwa 30-50 min.
 
Ułan-Bator   404 km
Ułan Bator jest stolicą Mongolii, został założony w 1639 roku. Często był przenoszony wzdłuż brzegów rzeki Selenga do Orhon i Tuul, zanim został usytuowany na obecnym miejscu. Jest to lokalizacja strategiczna na szlaku herbacianym z Chin, przez Rosję do Europy. Pociąg zatrzymuje się na pół godziny. Na stacji jest wielu handlarzy, u których można wymienić walutę, niemniej po niekorzystnym kursie, więc należy być ostrożnym.
 
425 - 470 km
Od tego momentu pociąg jedzie pod górkę. Kiedy już znajdzie się na górze, zaczyna zjeżdżać w dół krętym odcinkiem drogi, co jest doskonałą okazją do sfotografowania pięknych widoków krajobrazu i samego pociągu.
 
Chojr   649 km
Stacja w Chojr wygląda jak kawałek tortu, znajduje się na niej posąg VVT Ertvuntz, pierwszego mongolskiego kosmonauty. Miasto było baza lotniczą w czasach sowieckich. Chojr położony jest w samym środku pustyni Gobi, ma populację 13 tys. mieszkańców. Postój trwa ok. 15 min.
 
Dzamin Ude   1113 km
To ozdobiona światłami granica mongolsko-chińska. Obowiązkowo należy okazać deklarację celną oraz formularz imigracyjny. Bagaże chińskich i mongolskich handlarzy oraz obcokrajowców są sprawdzane dokładniej niż pozostałe. Całą procedura trwa 1-1,5 godz.
    
Erlyan (Chiny) 842 km od Pekinu
Wydaje się, że Mongolia i Chiny współzawodniczą w konkurencji na najbardziej irytujące przejście graniczne. Na stacji zmieniane są koła pociągu, aby pasowały do torów chińskich. Przed wyjściem na spacer należy pamiętać o zabraniu ciepłego ubrania. Postój trwa około 4 godzin.
 
415 km
W tym miejscu pociąg po raz pierwszy przejeżdża przez Wielki Mur Chiński.
 
Datong (Chiny)   371 km
To duże miasto przemysłowe z populacja ponad 2 milionów mieszkańców. Znane jest jako centrum przemysłowe, usytuowanych jest tu wiele kopalń. Jedną z głównych atrakcji są jaskinie, w których znajdują się świątynie buddyjskie - Groty Yungang. Jednak postój jest krótki - 8 minut.
 
295 - 272 km
W tym miejscu pociąg jedzie wzdłuż Wielkiego Muru Chińskiego. Najlepsze widoki są na 284 kilometrze.
 
Pekin (Chiny)   0 km
Pekin jest stolicą Chin, jednym z pierwszych centrów cywilizacji. Może być końcem lub początkiem podróży!